Onderzoek

– Zicht op het functioneren.

Als aanvulling op de aangeboden therapieën bij het Torenkamertje kan het goed zijn om door middel van onderzoek een beter beeld te krijgen van het functioneren van een kind of jongere. Daarnaast kan onderzoek inzicht geven over mogelijke oorzaken van de problemen en/of factoren die de problemen in stand houden. 

Afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd van het kind of de jongere, wordt er gebruik gemaakt van verschillende soorten vragenlijsten en tests. Er kan onder andere gedacht worden aan onderzoek naar: intelligentie, faalangst, hoogsensitiviteit, persoonlijkheidseigenschappen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het doel hiervan is om een passend advies te geven.

Mogelijke soorten onderzoek

  • Intelligentie onderzoek (WISC-V-NL) voor kinderen van 6 t/m 16 jaar.
    Vijf indexen: verbaal, visueel-ruimtelijk, fluïde redeneren, werkgeheugen, verwerkingssnelheid. 
  • Faalangst (PMT-K-2) voor kinderen van 10-16 jaar (groep 7,8 en klas 1,2,3).
    Positieve en negatieve faalangst, prestatiemotivatie, sociaal wenselijk gedrag.
  • Screeningsvragenlijst hooggevoeligheid (eventueel in combinatie met een sterke eigen wil)
  • Persoonlijkheidseigenschappen (NPV-J-2) voor kinderen van 9-16 jaar.
    Inadequatie, Volharding, Sociale inadequatie, Recalcitrantie, Dominantie
  • Theory of Mind (TOM-test-R) voor kinderen van 5 – 12 jaar. ASS.
    Meten van sociale cognitie.
  • Sociaal-emotioneel functioneren (SEV) voor kinderen van 4 t/m 18 jaar.
    Screening ADHD, ASS, opstandig gedrag, angst
    Het doel hiervan is om een passend advies te geven.

Werkwijze
Intakegesprek, onderzoek, adviesgesprek, eventuele vervolgtraining

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderzoek of wilt u een intakegesprek aanvragen? Dan kunt u hier contact opnemen, of u kunt bellen naar 0317 750 209 of 0614956807.